Friday, February 24, 2012

"SELERA D' RANTAU" Mukadimah

Apabila rindu mengamit pada Malaysia, keluarga dan tekanan kerja yang meruntun jiwa.. jalan yang terbaik ada lah dengan mengalihkan tumpuan sambil menenangkan jiwa .... apa lagi kita gegarkan dapur lah jawap nya!!! korek skill yg dah lama terpendam setelah berumah tangga kerana mendapat isteri yang pandai masak..

Setidak tidak nya tumpuan memasak akan membantu menghilang kan stress tadi.. dan menjimatkan memandangkan kat Doha, mahal segala gala nya..

Nak jalan jalan makan angin selalu sangat macam orang lain tu, memang bolih senget di buat nya..sebab kita ada 6 mulut nak di suapkan...sekali sekala bolih lah kan... berjimat jimat sambil perut pun kenyang.

Dapat juga rakan rakan yg merantau di sini merasa masakan Malaysia am nya dan Melayu khas nya..hilang la jugak rindu kat sambal tumis, masak lemak, kari, masak asam,tomyam dan lain lain kan...sambil mengeratkan silratulrahim sesama sendiri di Rantau ini ...Semenanjung berpasir Qatar...

Kerana rutin memasak di rantau ini..ada rakan rakan yang mencadang kan supaya ia nya di kumpul dan di jadikan kenang kenangan dan di kongsi bersama.. Terhasil lah ruangan coretan ini "Selera D' Rantau"...

Masakan yang dihasilkan ini bukan lah yang terbaik , maaf lah kalau ada yang tak suka.. terpulang kalau nak teruskan membaca atau tidak...tidak menjadi hal..

Untuk nukilan pengenalan ini..kita berbual bual kosong dulu..masuk gear satu dulu..nanti ada masa saya akan mencoret lagi dengan di sertakan resepi dan bercerita tentang bahan bahan yg di gunakan dan macam mana saya sesuaikan dengan apa yg ada di Doha ini..






Masakan orang bujang kata kan..berseorangan di rantau ni.. jadi mungkin ada yang kurang..tapi yang penting semangat juang untuk memenuhi selera tu yang penting..hehehe..

Seronok masak ni sebenar nya..mengembalikan kenangan semasa bujang dulu, semasa duduk dengan rakan yang sama sama merantau di KL dulu,,,



Tengah sedap masak...kenangan bersama rakan serumah menjelma kembali kadang kadang tu ...Semasa saya tinggal di Selayang, Kampung Pandan, Taman Maluri dan Setapak..hahaha..

Lama benar nya saya tidak keletang kelentong dengan senduk belangga.. ada lah sekali sekala apa bila teringin sangat nak masak dan anak anak sibuk nak makan " Chicken Chop" turun lah kita ke dapur....



JUGA ...MENJELMA...

Kenangan bersama GURU semula jadi saya arwah Abah ngan emak, yang dengan tak secara sengaja menjadi guru masakan kepada saya..benar benar melegakan.. .ini lah guna nya..apabila hidup dirantau segala ilmu yang diperturunkan dari kecil sehingga bujang dapat di prektik kan... tips tips yang dari sekecil kecil nya hingga ke sebesar besar nya amat berguna sekali..




Abah memang Otai masak...hendak nya lauk kenduri kendara, terkenal seluruh kampung dan sanak saudara. Jangan harap lah Abah nak terlepas dari masak kalau kenduri sedara mara... confirm kena masak.. Emak pulak macam org kanan Abah kalau masak untuk kenduri tapi kalau kat dapur rumah emak yang berkuasa...walau pun berperang mulut emak tetap menang, itu nama nya "Kuasa Perempuan"...Kenangan bersemadi di hati..



Setelah berumah tangga..Bapa dan Emak mertua pulak memain kan peranan mengambil alih menjadi GURU semulajadi saya..mereka berdua ni memang jaguh masak...dalam tangan kalau setakat masak masakan Selangor dan stail mamak India.. mereka sama juga seperti Emak dan Abah sentiasa beriringan kalau masak..juga masak untuk kenduri kendara...banyak saya belajar tapi tak katam katam, mungkin masak Mamak ngan Minang jauh beza nya...


Apa apa pun..itu semua hanya coretan kenangan pengalaman masak saya... Selamat bertemu kembali nanti..


"Boh saja" masak itu mudah.....

"SELERA D' RANTAU"

























AzRaz, Doha....

No comments:

Post a Comment

 
Another Blog Designed & Created By norkhairi
© All Rights Reserved