Tuesday, June 9, 2009

Yogyakarta- Padepokan Seni Bagong Kussudiardja

Lama jugak tak update blog ni...maklumlah sibuk kerja dan ini pun baru balik dari bercuti, cuti sekolah ni biasa lah musim orang kahwin dan melayan anak anak bercuti. Cuti kali ini saya ke Trengganu dan sibuk dengan majlis perkawinan anak saudara saya...nanti kalau ada masa akan saya uplod kan ceritanya......


Tapi untuk kali ini saya ingin bercerita tentang pengalaman belajar saya di Yogyakarta, Indonesia... dah lama dah, pada tahun 1986. Dulu pusat ini dinamakan PADEPOKAN SENI BAGONG K, tapi sekarang sudah berkembang menjadi YAYASAN BAGONG KUSSUDIARDJA. Macamana ya saya bolih sampai kesana? Apa lagi... kalau bukan minat yang sangat mendalam dalam bidang Seni Persembahan terutama nya Seni Tari ....Tapi yang best nya ada cerita yang sangat menarik untuk dikongsikan dan mungkin bolih menjadi panduan untuk para budayawan Tari yang sangat sayang kan bidang ini, terutama nya yang mempunyai cita cita besar dalam bidang ini.... kerana kita selalu terlepas pandang akan peluang di depan mata juga keiklasan kita dalam meniti kehidupan kita sebagai seorang PENARI......

Dan apabila kita bersungguh dan serius, akan ada mata yang melihat. Siapa tahu dengan sendiri nya membuka jalan dan peluang, itu lah terjadi kepada saya. Semasa itu saya berkerja sebagai Artis Budaya di Yayasan Seni dan kami sibuk dengan projek "DRAMATARI SITI ZUBAIDAH" arahan oleh seorang Pengarah Aritistic terkenal dari Indonesia,Pak Bagong .... Pak Bagong ini lah Pengasas dan Tuan Punya Padepokan Seni Bagong K, Yogyakarta. Disini lah saya mula mengenali beliau, mungkin sudah rezeki saya dan juga beliau dapat melihat kebolihan dan kesungguhan saya dalam berbagai aspek kesenian seperti Kereografi Tari, Rekaan Kostum dan Rekaan Solekan....menjadikan beliau ingin membantu merelisasikan impian saya untuk mendalami lagi teknik dan pengetahuan tentang Seni Persembahan........Dan beliau menawarkan saya untuk belajar di Indonesia secara percuma....memang tak sangka, Sehingga tiket kapalterbang juga di beri secara percuma....Terima kasih Bapak, jasa mu tetap di kenang.


Walau pun beliau sudah tiada tapi tidak di hati saya kerana segala tunjuk ajar dan ilmu yang di curahkan tetap tersemat di hati....




Di bawah ini serba sedikit tentang Yayasan tersebut yang saya ambil dari Home page nya.......


Sekilas Sejarah Berdirinya Yayasan Bagong Kussudiardja

Alm. Bagong Kussudiardja adalah salah satu seniman dan budayawan besar yang yang pernah dimiliki bangsa Indonesia. Beliau telah berhasil mengembangkan visi kebudayaan yang bertujuan membangun manusia Indonesia melalui seni. Aktivitas seni dan budaya beliau secara konsisten diwujudkan sejak tahun 1950-an, hingga kemudian bermuara dengan didirikannya sebuah lembaga pendidikan seni non formal yang didirikan pada tahun 1978. Pada tahun 2004, beliau wafat dengan mewariskan semangat kreativitas yang tinggi dan sebuah ‘padepokan seni’ yang memerlukan keberlanjutan dalam pengelolaannya. Pemikiran bagi pengelolaan padepokan seni inilah, kemudian melahirkan Yayasan Bagong Kussudiardja (YBK).

YBK adalah lembaga nirlaba yang mengelola aset padepokan seni sebagai rumah budaya terbuka yang bertujuan untuk merekatkan dan membangun kebersamaan seni dengan masyarakat. YBK didirikan dengan orientasi sebagai organisasi yang memberikan pelayanan (service organization), melalui pengolahan dan mengembangkan praktek-praktek di dalam aktivitas seni pertunjukan sebagai media pembelajaran yang edukatif dan aplikatif kepada komunitas seni dan masyarakat.


Visi

Menjadi rumah budaya terdepan dalam memberikan kontribusi yang memperkaya dunia seni di Indonesia, sebagai jembatan yang merekatkan seni dengn masyarakat. YBK memiliki ikhtiar untuk merangsang kegairahan perkembangan kebudayaan dan pengembangan kreativitas masyarakat Indonesia, melalui peran aktif terhadap seni, komunitas seni, dan kebersamaan masyarakat dengan seni.


Misi

YBK adalah rumah budaya nirlaba di Yogyakarta yang mewujudkan seni pertunjukan sebagai media dialog dan pembelajaran untuk merangsang kegairahan kreativitas komunitas seni dan masyarakat. YBK mengolah proses-proses pembelajaran tentang seni dan menggunakan seni sebagai media, melalui presentasi karya seni pertunjukan, fasilitasi pengembangan daya kerja kreatif seniman (artisik dan non artistik), serta merencanakan dan membangun program yang meningkatkan penyertaan aktif masyarakat bersama dengan seni.

Anda juga boleh melawat laman webnya di alamat: http://www.ybk.or.id/

No comments:

Post a Comment

 
Another Blog Designed & Created By norkhairi
© All Rights Reserved